Rabu, 4 Julai 2012

Let Down Reflex while pumping

Setelah 4 bulan fully breastfeed lil Marissa baru faham dan mengalami sendiri let down reflex ni.
Ini berlaku bila baby mula menghisap/semasa kita mengepam rangsangan urat/saraf ini akan menghantar mesej ke otak. Sejenis hormon yang diberi nama oksitoxin akan dikeluarkan. Ia akan menyebabkan sel-sel otot kecil di sekeliling kelenjar susu anda memerah susu keluar dari kelenjar dan ke duktus susu Pada ibu akan terasa sedikit sakit seperti tertucuk pin. Ini juga boleh berlaku sekiranya kita teringat kat baby. Susu akan mengalir tanpa disedari.

Ini membantu memastikan payudara anda mendapat saliran yang baik dan bayi anda dengan mudah mendapat susu.Semasa mengepam kalau ada let down reflex ni sangat la happy cos tak lama la sesi mengepam susu kua banyak dan dengan lajunya kejap je dah dpt 4oz.

Last week start ganti puasa, perasan susu mula merudum. Bila hanya dapat 3oz semasa mengepam, paling banyak pun 4oz. Sekarang Marissa dah mula minum 3oz dan kerap. Takut plak tak sampai 6 bulan. Semalam dan hari ni try tak puasa. Alhamdulillah pg tadi dapat 2oz, sebelum tu dah bagi Marissa direct feeding. Dan tadi kol 12pm boleh dapat 8oz. Ok la kalau tak dah mula risau takut milk supply tak mencukupi.


Antara tips kalau menyusu time puasa, kena minum banyak air. Dah cuba rasa perut cam kembung nak muntah pun ada. Adoii cam mana la mommy2 lain boleh buat ye. Then kerap ke toilet la plak. Still makan fenugreek tu. Hope boleh buat stok banyak2 sebelum bulan ramadhan ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan