Rabu, 4 Julai 2012

Suplemen Semasa Mengandung

Hari ni kita nak crita sikit pasal suplemen yang perlu diambil semasa mengandung. Kadang-kadang ada ibu mengandung yang dibekalkan vitamin-vitamin tertentu sesuai untuk keperluan ibu dan bayi. 

Folic Acid 

- Seeloknya diambil semasa 1st trimester (3 bulan pertama) or semasa kita plan nak mengandung.
- Untuk mencegah risiko kecacatan neural tube seperti "spina bifida" pada baby. Di awal kehamilan (12 minggu pertama) otak dan sistem saraf bayi terbentuk dan berkembang dengan pesatnya.
- Ibu mengandung atau plan untuk mengandung hendaklah mengambil 400 mikrogram (mcg)/ 0.4 miligram asid folik.
- Sumber juga boleh didapati daripada sayur-sayuran (bayam, asparagus, brokoli), buah-buahan (oren, jagung), oat dan byk lagi.

Zat Besi (Iron)

- Membantu ibu dan bayi dalam kandungan untuk darah membawa oksigen, untuk mengelakkan anemia dikalangan ibu mengandung.
- Sumber boleh didapati daripada daging, hati, oat, kekacang dan telur.
- Hendaklah mengambil 27-30 miligram sehari

Kalsium
- Membantu pembentukan tulang, gigi dan peredaran darah ke jantung.
- Sumber produk tenusu.
- Kalsium daripada ibu mengandung akan diambil oleh bayi untuk tumbesaran, menyebabkan kekurangan kalsium pada si ibu.
-  Hendaklah mengambil 1000 miligram sehari

Multivitamin

- Selalunya ibu mengandung dibekalkan dengan obimin, seperti biasa fungsi suplemen ialah untuk melengkap nutrisi si ibu.
- Pengambilan suplemen diteruskan selepas ibu bersalin, ini disebabkan ibu akan menyusukan bayi dan bayi akan dapat nutrien daripada susu tersebut.


PS: Adalah lebih baik meminta pendapat doktor sekiranya ingin mengambil sebarang vitamin yang tidak dibekalkan oleh klinik mengandung. Elakkan mengambil vitamin A berlebihan, ia boleh mengakibatkan kecacatan pada bayi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan