Isnin, 4 November 2013

Taska? Pengasuh? Maid?

Baru ni kita dikejutkan lagi dengan sebuah nursery yang penjaganya memukul anak kecil yang dijaga. Pada aku ini bukan kes baru dan sudah banyak kali berlaku. Dihebahkan nursery tesebut terletak di Taman Melati, yang beroperasi tanpa kelulusan JKM. Pada aku kadang-kadang ibu bapa sangat terdesak nak hantar anak ke taska ni dengan harapan boleh la menjaga anak sementara kita keluar bekerja. 

Tapi apa yang berlaku sebaliknya, menyedihkan melihat anak kecil yang tidak tahu apa-apa diperlakukan begitu. Aku sebagai seorang mak memang tak sanggup menonton video clip itu apatah lagi macam-macam komen yang menyentuh hati dan kalbu dilontarkan.

Siapa lagi yang boleh diharapkan..aku sebenarnya takut benda-benda ini berlaku pada aku. Bila suatu masa kawan baik ku mengatakan..tawakal je pada Allah. Doa banyak-banyak, mampukah kata-kata itu menyedapkan seorang emak yang keluar bekerja meninggalkan zuriat.

Kebanyakan taska hanya berorientasikan keuntungan, tanpa tahu beban kerja yang menunggu. Menjaga anak-anak kecil ini memerlukan kesabaran yang tinggi. Aku yang dikurniakan 2 putera dan satu puteri ni pun kadang-kadang pening juga. Inikan plak yang kena jaga berpuluh-puluh orang. 

Pada ibubapa sila check backgorund taska tersebut, check jugak anak-anak anda bila balik kerja. Sila lah buat sekerap mungkin, pergi lah lawat taska tersebut masa sekali sekala buat spotcheck. Please mak, ayah..tolong anak ini.

3 ulasan:

  1. Nang dah seringkali berlaku eh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mena ya, ya yang kita tauk..yg kita x tauk cam ne ndak ka..mintak dijauhkan..

      Padam
  2. i wud like to recommend to the govt to make a decree that every office shd have a daycare centre for mommies. ;)

    BalasPadam